Jump to main content
Akseli section image

Usein kysyttyä koronarokotuksista

9.4.2021

Ketkä voivat varata ajan?

Akselissa rokotetaan nyt kaikkia yli 65-vuotiaita sekä sairauksiensa vuoksi THL:n riskiryhmiin 1 tai 2 kuuluvia 16-64-vuotiaita.

Riskiryhmiin lukeutuvista sairauksista voi lukea lisää THL:n sivuilta.

Miten ajan voi varata?

Puhelimitse ajan voi varata soittamalla rokotuksille varattuun numeroon 02 6510 2114. Pyydämme, ettei rokotusajoista soitettaisi terveyskeskuksen muuhun ajanvaraukseen.

Puhelinajanvarauksessa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Jos automaatti ilmoittaa että teille soitetaan takaisin, olette päässeet soittojonoon ja voitte jäädä odottamaan soittoa terveyskeskuksesta ajan varaamiseksi.

Ajan varaamiseksi Akselista on myös soitettu yli 80-vuotiaille ikäihmisille, jotka ovat syntyneet ennen 31.12.1941. Ensimmäinen soittokierros on tehty. Henkilöille, joita ei ole vielä tavoitettu, soitetaan uudestaan.

Akselin kotihoito järjestää rokotukset asiakkailleen. Kotihoidon piirissä olevien ei siis tarvitse varata itse aikaa.

Koronarokotusten sähköinen ajanvaraus on avoinna niin kauan kuin viikolle riittää rokotteita.

Paljonko rokotteita on saatavilla?

Akseliin saapuvien rokotteiden määrä vaihtelee joka viikko ja on vaikeasti ennustettavissa. Valtakunnallisesti rokote-erissä on jopa kymmenien tuhansien vaihteluja (Turun Sanomat 1.3.2021). Rokotteita on siis toistaiseksi paljon vähemmän kuin rokotettavia, millä on huomattava vaikutus ajanvaraukseen.

Aiemmin Akseliin on saatu noin 350 - 450 rokotetta viikossa. Pääsiäisen ympärillä määrät ovat nousseet yli tuhanteen.

Miten varattavia aikoja jaetaan?

Rokotemäärän määrittelemät rokotusajat jaetaan mahdollisimman tasan puhelinajanvaraukseen sekä sähköiseen ajanvaraukseen. Jako on tehtävä etukäteen siksi että nämä kaksi eri järjestelmää eivät lue toisiaan eivätkä siksi tiedä paljonko aikoja toisessa on jäljellä.

Puolet käytettävistä ajoista on siis varattavissa puhelimitse ja puolet sähköisestä ajanvarauksesta.

Miten takaisinsoittojärjestelmä toimii?

Akselissa on käytössä TeleQ-takaisinsoittojärjestelmä. Mikäli puhelu pääsee takaisinsoittojonoon, automaatti ilmoittaa arvioidun ajan takaisinsoitosta. Tämän jälkeen puhelun voi sulkea. Terveyskeskuksesta soitetaan ajan varaamisesta. Puhelu ei välttämättä tule saman päivän aikana vaan myöhemmin kyseisellä viikolla.

Kun kaikki ajat menevät, automaatti ilmoittaa milloin puhelinajanvaraus on seuraavan kerran auki tai että ajanvaraus on nyt suljettuna.

Suuren tarpeen vuoksi puhelinajanvaraus täyttyvät usein nopeasti jo klo 8.00 alkaen. Jos takaisinsoittojärjestelmästä ei tule kuittausta, puhelimeen ei kannata jäädä odottamaan pitkäksi aikaa koska ajat ovat todennäköisesti menneet.

Paljonko ajanvarauksessa on työntekijöitä?

Akselissa ei ole tällä hetkellä ylimääräistä henkilökuntaa auttamassa ajanvarauksessa. Työntekijämäärä on tavalliseen tilanteeseen verrattuna vajaa.

Puhelinajanvarausta hoitaa tällä hetkellä kaksi työntekijää.

Mitä rokotteita on käytössä? Käyvätkö kaikki rokotteet kaikille?

Akselissa on käytössä kolmen eri valmistajan (Pfizer-BioNtechin, Modernan ja AstraZenecan) rokotteita.

Uusimman tutkimustiedon mukaan kaikkia näitä rokotteita voidaan antaa ikääntyneille henkilöille (yli 70-vuotiaille).

AstraZenecan rokotteeseen yhdistetystä mahdollisesta mutta harvinaisesta veritulppariskistä käydään paljon julkista keskustelua. Rokotteen käyttöä jatketaan toistaiseksi, mutta tilannetta seurataan päivittäin.

Monessako erässä rokotteet annetaan?

Kaikki käytössä olevat rokotteet annetaan kahdessa annoksessa. Toinen annos annetaan 12 viikon kuluttua ensimmäisestä pistoksesta. Toisen annoksen rokotusaika varataan aina ensimmäisen rokotuskäynnin yhteydessä eikä sitä tarvitse varata erikseen.

Voiko rokotteesta tulla sivuvaikutuksia?

Koronarokotteesta voi tulla sivuvaikutuksia, kuten kaikista lääkkeistä. Oireita esiintyy vain pienellä osalla rokotetuista ja ne ovat usein lieviä ja lyhytkestoisia. Rokotuksen jälkeen kannattaa levätä loppupäivä.

Mahdollisia oireita ovat:

- päänsärky, nivel- ja lihaskivut, kuume, vilunväristykset, väsymys tai huonovointisuus

- pistoskohdassa (olkapää) voi esiintyä kuumotusta, punoitusta, turvotusta, kipua, kutinaa tai ihottumaa

- imusolmukkeet voivat turvota paikallisesti

Jos huomaatte rokottamisen jälkeen haittavaikutuksen, joka ei ole yleisten haittavaikutusten listalla, olkaa yhteydessä Akselin yleiseen ajanvarausnumeroon 02 44 77500 saadaksenne yhteyden hoitajaan ja lääkäriin.

Voiko rokotusvuoro mennä ohi?

Rokotusvuoro ei voi mennä ohi, vaan kaikki halukkaat tullaan rokottamaan. Jos rokotetta ei ole saanut vielä silloin kun rokotusjärjestyksen ikä- ja riskiryhmissä siirrytään eteenpäin, ajan voi yhä varata.

Maksaako rokote?

Koronarokotus on ilmainen. Jos saatte Akselista rokotuspäivälle kirjatun laskun, tarkistakaa ensin onko teillä ollut samana päivänä jokin muu vastaanotto. Jos näin ei ole voitte tarkistaa laskun oikeellisuuden Akselin laskutuspuhelimesta.

Kysy lisää ja ota yhteyttä

Koronarokotusten ajanvaraus

- yli 55-vuotiaille (vuonna 1966 syntyneille ja sitä vanhemmille)

- THL:n riskiryhmään 1 kuuluville

- THL:n riskiryhmään 2 kuuluville

puh. 02 6510 2114

Avoinna arkisin maanantaiaamusta torstaiaamuun klo 8.00 alkaen siihen asti kuin annettavia rokotusaikoja riittää.

Mikäli järjestelmä ilmoittaa että teille soitetaan takaisin, voitte sulkea puhelun ja jäädä odottamaan soittoa.

Ajan voi varata myös sähköisesti verkkopankkitunnuksilla Akselin sivuilta.

Tarkemmat ajanvarausohjeet löytyvät täältä.